Тема. Прикметники твердої і м’якої груп. Відмінювання прикметників.

Мета:

дати учням відомості про поділ прикметників на тверду і м’яку групи, формувати вміння визначати належність прикметників до певної групи, вміння відмінювати прикметники; збагачувати словниковий запас учнів;

розвивати пам’ять, логічне мислення, усне і писемне мовлення;

прищеплювати почуття любові і поваги до звичаїв та традицій українського народу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: мультимедійна презентація, підручник, роздавальний матеріал.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчання.

2. «Асоціативний кущ».

Які епітети вам спадають на думку, коли ви чуєте слово «весна»? Давайте разом впишемо їх у «пелюстки» нашої квітки. До якої частини мови належать названі вами слова?

весна

/Files/images/весна.png

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

- Як утворюється найвищий ступінь порівняння?

- Яка частина мови називається прикметником?

- Яку синтаксичну роль виконує прикметник у реченні?

- Назвіть розряди прикметників за значенням.

- Які прикметники належать до якісних?Відносних? Присвійних?

- Які ступені порівняння утворюють якісні прикметники?

- Які прикметники не утворюють ступенів порівняння?

- Як утворюється вищий ступінь порівняння?

- Від чого залежить рід, число, відмінок прикметника?

2. Розповідь вчителя.

- Народ наш у своїх казках створив чудовий образ весни. Це гарна молода дівчина з вінком квітів а голові. Вона бажаний і довгожданий гість . Її закликають дівчата піснями-веснянками. Зустрічають їх і діти з дарами – солодким печивом у вигляді пташок. Її уособлює найкраща з дівчат «Леля». Вона одягає на себе білу вишиту сорочку, кладе на голову вінок з весняних квітів і роздає дівчатам дари.

- Народний образ весни – це образ краси, сили, надії.

3. Запис речень.

Хороводи дівчат, забави дітей, зустріч птахів – чарівна казка нашої старовини. Все це - українська весна, голос предків наших, дорога поезія нашої Батьківщини.

- Назвіть прикметники, визначте групи за значенням, від прикметника дорога утворіть ступені порівняння.

Дорога – дорожчий, менш дорогий, найдорожчий, найбільш дорогий.

ІV. Оголошення теми, мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо вивчення теми «Прикметник», ви дізнаєтесь про поділ прикметників на тверду і м’яку групи, будете вчитися визначати належність прикметників до певної групи та відмінювати їх.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з підручником.

2. Колективне заповнення схеми «Прикметники твердої і м’якої груп».

/Files/images/пр група.png

/Files/images/пр тверда.png

/Files/images/гр мяка.png

/Files/images/пр не належать.png

Прикметник
Тверда група М’яка група
Не належать ні до твердої, ні до м’якої групи

IV. Виконання вправ на закріплення.

1. Розподільний диктант.

Запишіть прикметники твердої і м’якої груп у дві колонки.

Зелений, синій, високий, сонний, крайній, справжній, водний, широкий, сторонній, художній, дружний (одностайний), дружній (приязний), коштовний, правильний, вологий, братів.

Особливості відмінювання прикметників різних груп

/Files/images/від-ня мяка.png

/Files/images/тверда відмінювання.png

/Files/images/на -лиций.png

Завдання: випишіть з тексту прислів'я словосполучення з прикметниками і провідміняйте їх. Позначте відмінкові закінчення прикметника і означуваного ним слова (іменника).

Весняне сонце як дівчини серце. Ранні ластівки – щасливий рік.

- Разом з пробудженням природи від зимового сну на нашій землі, в Україні, починаються весняні свята. Вони пов'язані із стародавніми віруваннями, супроводжуються піснями, іграми та хороводами. Прогляньте, як це відбувалось.

4. Дослідження-реконструювання.

Відновіть текст, вписавши відмінкові закінчення прикметників, вкажіть відмінок кожного з них.

Веснянки

Веснян(…) обрядов(…) пісні й хороводи в наддніпрянськ(…) Україні називаються веснянками. Веснянки співаються від Благовіщення до Зелен(…) Свят. Співаються вони скрізь: на вулицях села, в лісі, а найчастіше на зелен(…) луках понад річкою.

Веснянки в переважн(…) більшості – пісні дівоч(…). Співаючи веснянки, дівчата беруться за руки і творять коло або півколо. У колі рухаються повільніше і повільніше співають.

Ні один з європейськ(…) народів, крім слов'ян, не зберіг їх у своєму народн(…) мистецтві. І ніхто з слов'янськ(…) народів не розвинув хоровідн(…) забав так широко і різноманітно, як наш, українськ(…).

- Шо запапам'яталось вам сьогодні?

- Чого ви навчились?

- Що нового дізнались про прикметник?

Кiлькiсть переглядiв: 110

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.