Тема: Україна часів Т. Шевченка. Розповідь про поета, його дитинство (на основі повісті С. Васильченка «В бур’янах»).

Мета: ознайомити учнів із цікавими сторінками біографії авто­ра; опрацювати ідейно-художній зміст програмного твору, визначити його тему й ідею, охарактеризувати головних персонажів, навчитись розуміти художню реальність митця; розвивати творчу уяву, логічне мислення, вміння ви­словлювати свою думку; виховувати любов до батьківщини, патріотизм.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: ТЗН, портрет Т. Г. Шевченка, кросворд, дидактичний матеріал.

Зростає покоління молоде,

Нові вогні горять на небокраї,

Та в далеч з наймолодшими іде

Пророк зорі, що землю всю осяє.

М. Рильський

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Емоційне налаштування класу «Подаруй посмішку другу».

Погляньте у вікно, нам на небі посміхається сонце, воно дарує природі тепло, обнімає землю своїм промінням. Тож пропоную і вам подарувати своїм друзям, однокласникам та мені свою посмішку, та на цій позитивній хвилині розпочати урок.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

1. Повідомлення теми та мети уроку, опрацювання епіграфу.

Для того, щоб дізнатися яка тема нашого уроку, вам необхідно розплутати клубочок ниток. (Додаток 1)

Сьогодні на уроці ми перегорнемо ще одну сторінку життя Т. Шевченко та дізнаємось про Україну часів шевченківської доби.

Прочитайте епіграф уроку.

- Про якого пророка говорить М. Рильський?

- Яке його значення для молодого покоління?

2. Мотивація навчальної діяльності.

Кожен урок ми дізнаємося щось нове, цікаве та корисне. Пропоную ці знання скласти сьогодні у велику валізу, яку ми з вами разом наповнимо не одягом та іншими речами, а більш важливим для нашого життя багажем – знаннями. Перед вам стікери, вони поділені навпіл лінією. Зверху запишіть те, що ви б хотіли дізнатися сьогодні на уроці. В кінці ми напишемо, чого ми навчилися. І цей матеріал ми складемо у валізу, з якою ми вийдемо з сьогоднішнього уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Вступне слово вчителя

— Тарас Григорович Шевченко — гордість і слава України. Його «Кобзар» — це найблагородніший супутник кожного українця. У повісті «В бур’янах» Степан Васильченко розповідає про родину, виховання та подальшу долю маленького Тараса. Батьки майбут­нього Кобзаря працювали на панщині й поверталися додому геть виснаженими. Змалечку Тараса доглядала сестра Катерина. Родина Шевченків жила злиденно. їхня хата була чи не найгіршою в селі: кривобока, в дірках, стояла вона край села, як примара.

Тарас ріс не зовсім слухняним: то десь заграється, то завіється в полі, а потім із чумаками повертається додому. Та найбільше по­любляв хлопчик слухати сумні розповіді про кріпаччину й панів, про Сибір та страшну солдатчину.

– С. Васильченко мав намір створити трилогію (три твори) про життя Тараса Шевченка під назвою "Широкий шлях", однак устиг написати лише першу частину "У бур’янах".

2.Робота з текстом

Словникова робота.

Старий стиль — календар, яким користувалися за часів Шев­ченка.

Талан — доля, життєвий шлях.

Кукла — загорнутий у ганчірку жований хліб.

Кармелюк — ватажок повсталих селян на Поділлі.

Плахта — жіночий одяг типу спідниці.

Куток – частина села.

Ворон – гра, що відтворює напад ворона на курчат, яких захищає квочка.

Дуки – відома в давні часи дитяча гра.

Бурлакувати – не мати постійного заняття, роботи, місця проживання.

Реля, релі – (діалект) тут – гойдалка.

Квач – дитяча гра, у якій потрібно влучити м’ячем у того, хто тікає, або, догнавши його, торкнутися рукою.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Аналіз змісту тексту.

Тема: скрутне становище селянської України часів дитинства Т. Шевченка.

Основна думка: випробування долі здатні перенести великі люди, а саме Т. Шевченко.

Жанр: оповідання.

Композиція: три частини.

I частина: передбачення долі поета «Виросте твій син неабиякою людиною — буде змагатися з панами та царями».

II частина: Шевченко — немовля.

III частина: пригоди маленького Тараса. Жага до свободи.

2. Рубрика «Знайди у тексті» за питаннями

▼ Яку долю ненародженої дитини побачила бабуся? («А поба­чила я,— сидить за столом повно всякого панства, а поміж панством — мужик стоїть, вичитує щось із паперів. А вони на нього кулаками махають, а підійти бояться...»)

▼ Чим годувала Катря маленького Тараса? («Знаходить жит­нього хліба, жовану куклу, нашвидку піджовує її, пхає дитині в рот».)

▼ Куди ходить гуляти малий Тарас? («На леваду, до ставка, за село, до млина, у той сад густий та темний, за сад на мо­гилу...»)

▼ Як родина Шевченка почула чумаків? («Раптом коло самого села луною вдарила в усі кутки багатоголоса, урочиста, хви­лююча пісня...»)

▼ Як Катря знайшла Тараса? («Аж ось Катря підняла вгору голову і крикнула радісно і сердито: «А ось і наш волоцюга!».)

▼ Що розповів про свою пригоду малий Тарас? («Був у полі та за­блудився... Стрінувся з чумаками, питають: «Куди ідеш? Ман­друєш?» Я кажу — в Кирилівку. А вони й кажуть: «Це ти йдеш у Моринці, а в Кирилівку треба назад. Сідай з нами, довеземо». Та й посадили мене на віз. Далі мені батіг волів поганяти...»)

3. Робота над кросвордом.

1. Назвіть країну, у якій народився Т. Г. Шевченко.

2. Назва села, де народився поет.

3. Прізвище пана, у якого Т. Григорович служив козачком.

4. Назвіть місяць народження Т. Григоровича.

5. Ім’я матері та старшої сестри Т. Шевченка.

6. Як називаються твори, які пишуть віршованою мовою, у них не розгортаються події, а виражаються думки, почуття.

7. Чому так називають письменника?

4. Робота над ребусами.

/Files/images/ребуси Шевченко.png

VІ. Підсумок уроку.

1.Рубрика «Шифрувальник» (Дитинство)

6 11 23 11 18 22 23 3 19

2. «Складання багажу»

Сьогодні на уроці ми опрацювали оповідання Степана Васильченка «У бур’янах», у якому розповідалося про один із епізодів життя Т. Г. Шевченка – славетного українського поета.

Пропоную вам завершити розпочату нами роботу зі скринею і дописати, які ж все таки знання ви отримали на цьому уроці.

V. Домашнє завдання.

/Files/images/ребус Шевченко.pngРозгадайте ребус - визначте тему твору

Прочитати повісь, скласти план. За бажанням скласти тести, ребуси або кросворд за твором С. Васильч
Кiлькiсть переглядiв: 100

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.