Тема: Повторення, узагальнення і систематизація вивченого з розділу «лексикологія»

Мета: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати засвоєні в 5 класі знання учнів про основні відомості з лексикології;

удосконалити знання, уміння й навички п′ятикласників щодо практичного використання знань із лексикології в усному й писемному мовленні;

поглибити вміння користуватися різними видами словників для збагачення, увиразнення мовлення;

розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне, конкретне й абстрактне мислення;

за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти відродженню українських звичаїв і традицій.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Культура мовлення і стилістика: уживання слів відповідно до їх значення; доречне використання слів із переносним значенням, стилістично забарвлених слів, лексичних повторів і синонімів як засобу зв’язку речень у тексті, а також для уникнення невиправданих повторів слів.

Текст (риторичний аспект): розвиток умінь увиразнювати мовне оформлення висловлювання за допомогою лексичних засобів.

Тип уроку: урок повторення з елементами узагальнення і систематизації, урок-гра.

Обладнання: презентація, ігрові навчальні завдання.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

Епіграф: Як парость виноградної лози,

Плекайте мову.

Пильно й ненастанно

Політь бур’ян.

Чистіша від сльози

Вона хай буде.

Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям.

Максим Рильський

IIІ. Установчо-мотиваційний етап

1. Вступне слово вчителя

Сьогодні ми з вами в ігровій командній формі узагальнимо весь теоретичний матеріал, що вивчався на попередніх уроках.

2. Психологічна настанова щодо повторення матеріалу з розділу «Лексикологія».

- Ознайомлення учнів зі структурою уроку.

- Поділ класу на команди і представлення журі (в уроці беруть участь 3 команди(учні поділені завчасно, щоб урівняти можливості кожної), 3 члена журі, їх обрано із учнів класу)

- Форми оцінювання (кожна правильна відповідь – 1б.).

3. Розповідь членів журі лексикологічної казки

Казка про Антонім, Синонім та Омонім

Член журі №1. В одному чудовому місті під назвою Мовознавство жила одна багата жінка. Звали її Лексика, а багата вона була тим, що мала трьох гарних синів. Звали їх Антонім, Синонім та Омонім. Кожен з них уже мав свою власну родину, проте всі вони жили разом, в одному прекрасному будинку, тільки на різних поверхах.

Найкраще жилося родині Синоніма, бо, хоча він і мав найбільше дітей, проте все в його родині було дружньо та злагоджено, адже всі вони підтримували один одного. І якщо комусь з родини Синонімів було сумно, то всі також були зажурені, невеселі. Або навпаки, коли хтось один сміявся, то всі його підтримували: реготали, заливалися сміхом. Отож хоч і були в цій родині усі з різними іменами, проте такі близькі за характером та вдачею.

Член журі №2. У сім’ї Антоніма не все було добре та злагоджено, як у його брата Синоніма. Причиною сварок та непорозумінь були постійні розбіжності в поглядах, адже в родині панувала звичка протирічити один одному. Через це родині нічого не вдавалося зробити спільно. Якщо один працював, то інший обов’язково бив байдики, якщо комусь у родині було холодно і він зачиняв усі двері й вікна, то комусь обов’язково раптом ставало жарко, і він поспішав відчиняти вікна. Так виникали сварки, що доходили аж до бійок. Так і жили Антоніми, весь час маючи протилежне значення.

Член журі №3.Та найгірше жилось Омоніму, бо в його родині панувало суцільне непорозуміння. Деякі члени родини мали однакові імена, але були зовсім різними (лист паперу та лист дерева, коса дівоча та коса — гостре знаряддя праці). І якщо батько кликав когось одного із синів, то обов’язково приходив і другий. Ніхто в родині не міг вирішити цю проблему, адже ніхто нічого не розумів — все було так заплутано.

Якось Лексика відвідала своїх синів, зрозуміла їхні проблеми й вирішила допомогти їм. Вона викликала своїх сестер — Лінгвістику та Етимологію, щоб ті допомогли з’ясувати значення слів — синоніми, антоніми, омоніми.

Швидко в країні запанував лад, адже з’явилися словники, заглянувши до яких можна було легко зрозуміти значення слова та дібрати до нього синонім чи антонім.

IV. Узагальнення і систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи

Завдання № 1

Бліц-опитування « Питання-відповідь»

(кожна команда відповідає на 4 запитання, питання обираються вчителем в хаотичному порядку)

1. Що таке лексика?

2. Що таке лексикологія?

3. Що таке лексичне значення слова?

4. Які слова називаються однозначними?

5. Які слова називаються багатозначними?

6. Що таке пряме значення слова?

7. Що таке переносне значення слова?

8. Які слова називають загальновживаними?

9. Які слова відносяться до стилістично забарвленої лексики?

10. Що таке синоніми?

11. Що таке антоніми?

12. Що таке омоніми?

Завдання № 2

Гра «Знайди «зайве» слово»

(на електронну дошку виводиться картинка із синонімічними рядами та зайвим слово в кожному із них; учні цю лексику відшуковують, озвучують і пояснюють свою відповідь; кожна команда характеризує по два ряди слів)

1. Говорить, розмовляє, регоче, базікає, мимрить, гомонить.

2. Чуйний, співчутливий, доброзичливий, щирий, щедрий, людяний.

3. Чемний, ґречний, тихий, вихований, тактовний, обхідливий.

4. Гарний, яскравий, файний, привабливий, красивий.

5. Зрозуміти, збагнути, втямити, відібрати, уторопати.

6. Сміливий, хоробрий, відважний, бундючний.

Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

Завдання № 3

Фотозавдання «Я знаю, що це»

(завдання розміщено на електронній дошці (кожне поняття відповідає картинці і групі лексики); кожна команда повинна дати відповідь на два запитання, вони озвучуються послідовно один за одним; кожна картинка на слайді відповідає певній групі лексики; команді зараховуватиметься бал лише в тому випадку, якщо всі члени цієї команди правильно відповідатимуть; відповіді записуються на листочках, які лежать на партах, по команді вчителя вони піднімаються і перевіряються членами журі)

1. Білий, чорний квадрат – антоніми.

2. Ключ від дверей, журавлиний ключ – омоніми.

3. Йти, шкандибати – синоніми.

4. Оселедець у козака, рибина – омоніми.

5. Горщик, казан – синоніми.

6. Літо, зима – антоніми.

Завдання № 4

Вправа «Ерудит»

(вчитель озвучує слово, до нього необхідно підібрати синонім і антонім; кожна команда виконує це завдання в повному обсязі; вчитель вибірково запитує 4 будь-яких слова зі списку в кожній команді)

1. Глибінь – глибина, поверхня.

2. Жорстокосердий – безжалісний, добрий.

3. Побіда – перемога, поразка.

4. Вражда – ворожнеча, мир.

5. М′якотілий – добрий, жорстокий.

6. Здоровило – великий, малий.

7. Забрьоханий – брудний, чистий.

8. Бентежний – схвильований, спокійний.

9. Кльово – чудово, погано.

10. Швендяти – йти, стояти.

11. Журливий – сумний, веселий.

12. Багнюка – бруд, чистота.

V. Домашнє завдання, інструктаж

Творче завдання. Складіть твір про майбутні плани на літні канікули з використанням антонімів, синонімів і омонімів.

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія. Оцінка роботи п’ятикласників

Кiлькiсть переглядiв: 60

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.