1.Актуалізація опорних знань.

- Сьогодні урок буде незвичайний: ми будемо мандрувати країною «Синтаксису» за допомогою різних видів транспорту. Запишіть «число, класна робота».

Щоб розпочати рух, треба заправитися топливом – знаннями про члени речення, які ми отримали на минулих уроках. Увага на дошку! Установіть відповідність між членами речення, питаннями, на які вони відповідають, і тим, як вони підкреслюються.

Слайд №1

Підмет Кого? Чим? - - - - - -

Присудок Куди? Де? Як?

Означення Що робить підмет?

Додаток Який? Які?

Обставина Хто? Що? _. _._._._

-

2. Організація засвоєння нового матеріалу.

- А тепер ми можемо направитися до першої зупинки, яка називається

« Дослідницька». Тут ми дізнаємося, яке речення називається складним, будемо вчитися ділити його на частини, досліджувати, чим вони з’єднуються. Запишіть тему уроку- « Складне речення». Допоможуть нам туди потрапити запорозькі козаки, які направлялися у військові походи не тільки на конях, а й на швидкохідних чайках, які перетворювали на перші «підводні човни».

Слайд №2

а) завдання ( біля дошки): записати речення, зробити його синтаксичний розбір.

Перед морським походом запорожці перебудовували чайки.

б) завдання ( біля дошки): записати речення, визначити граматичну основу, порівняти з попереднім.

Вправні майстри під дно човнів насипали пісок, під його тягарем човен ховався під воду.

- Зробімо висновок: які ж речення називаються складними? Звіримо визначення з правилом у підручнику ( ст. 77).

- Прочитайте правило, підкресліть у ньому найсуттєвіше. Поясніть свій вибір.

в) виконання вправи 171 (усно). Завдання: об’єднати два прості речення в складне за допомогою сполучників.

3.Застосування набутих знань.

- Рухаємося далі й пересядемо на найбільш поширений вид транспорту –автомобіль. Наступна зупинка – «Пунктуаційна».

а) завдання: перепишіть із картки речення ( вправа №1), визначте в них граматичні основи. З’ясуйте, чи завжди перед сполучником і ставиться

Перший автомобіль винахідники створили у 18 столітті, і він перевозив

гармати для французького війська.

Цей засіб рухався зі швидкістю 5 кілометрів на годину і працював на парі.

б) виконання вправи 172 ( 1,2,4,5 речення) усно. Завдання: визначити в реченнях граматичні основи, пояснити розділові знаки.

в) виконання вправи 175 ( письмово). Завдання: переписати речення, поставити в них розділові знаки.

4.

У дорозі, звичайно, потрібно відпочивати. Прослухайте загадки. Відгадки до них будуть першими літерами складів, із яких ми утворимо слово.

Слайд №5

1склад 2склад 3 склад
р а к е т а

1. У хатах прозорих всі вони живуть,

можеш ти їх бачить та не можеш чуть. (Риби)

2. Бігає Марушка у ста кожушках

як вітер повіє то й спина замріє. (Курка)

3. Скільки розділових знаків пропущено в поданих вище загадках? (Три)

5- Ми вже дізналися, які речення називаються складними. А тому можемо полетіти в космос на найбільш швидкому транспорті - ракеті. Наступна зупинка «Пізнавайко». Зараз потренуємося ставити коми в складних реченнях за інтонацією. Виконаймо завдання ( усно) №2 на картках.

Підсумок уроку. Упіймай помилку. Запишіть відповіді (1+ 2-). Прокоментуйте їх усно.

Слайд №14

1. У простому речення є одна граматична основа.

2. Граматична основа складається з підмета і присудка.

3. У складному реченні є дві граматичні основи.

4. Між частинами складного речення треба ставити розділовий знак.

5. Перед сполучником і завжди ставимо кому.

6. Прості речення у складному з’єднуються тільки за допомогою сполучників.

Кiлькiсть переглядiв: 69

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.