1.Актуалізація опорних знань.
- Сьогодні урок буде незвичайний: ми будемо мандрувати країною «Синтаксису» за допомогою різних видів транспорту. Запишіть «число, класна робота».
Щоб розпочати рух, треба заправитися топливом – знаннями про члени речення, які ми отримали на минулих уроках. Увага на дошку! Установіть відповідність між членами речення, питаннями, на які вони відповідають, і тим, як вони підкреслюються.
Слайд №1
Підмет Кого? Чим? - - - - - -
Присудок Куди? Де? Як?
Означення Що робить підмет?
Додаток Який? Які?
Обставина Хто? Що? _. _._._._
-
2. Організація засвоєння нового матеріалу.
- А тепер ми можемо направитися до першої зупинки, яка називається
« Дослідницька». Тут ми дізнаємося, яке речення називається складним, будемо вчитися ділити його на частини, досліджувати, чим вони з’єднуються. Запишіть тему уроку- « Складне речення». Допоможуть нам туди потрапити запорозькі козаки, які направлялися у військові походи не тільки на конях, а й на швидкохідних чайках, які перетворювали на перші «підводні човни».
Слайд №2
а) завдання ( біля дошки): записати речення, зробити його синтаксичний розбір.
Перед морським походом запорожці перебудовували чайки.
б) завдання ( біля дошки): записати речення, визначити граматичну основу, порівняти з попереднім.
Вправні майстри під дно човнів насипали пісок, під його тягарем човен ховався під воду.
- Зробімо висновок: які ж речення називаються складними? Звіримо визначення з правилом у підручнику ( ст. 77).
- Прочитайте правило, підкресліть у ньому найсуттєвіше. Поясніть свій вибір.
в) виконання вправи 171 (усно). Завдання: об’єднати два прості речення в складне за допомогою сполучників.
3.Застосування набутих знань.
- Рухаємося далі й пересядемо на найбільш поширений вид транспорту –автомобіль. Наступна зупинка – «Пунктуаційна».
а) завдання: перепишіть із картки речення ( вправа №1), визначте в них граматичні основи. З’ясуйте, чи завжди перед сполучником і ставитьсяПерший автомобіль винахідники створили у 18 столітті, і він перевозив
гармати для французького війська.
Цей засіб рухався зі швидкістю 5 кілометрів на годину і працював на парі.
б) виконання вправи 172 ( 1,2,4,5 речення) усно. Завдання: визначити в реченнях граматичні основи, пояснити розділові знаки.
в) виконання вправи 175 ( письмово). Завдання: переписати речення, поставити в них розділові знаки.
4.
У дорозі, звичайно, потрібно відпочивати. Прослухайте загадки. Відгадки до них будуть першими літерами складів, із яких ми утворимо слово.
Слайд №5
1склад | 2склад | 3 склад | |||
р | а | к | е | т | а |
1. У хатах прозорих всі вони живуть,
можеш ти їх бачить та не можеш чуть. (Риби)
2. Бігає Марушка у ста кожушках
як вітер повіє то й спина замріє. (Курка)
3. Скільки розділових знаків пропущено в поданих вище загадках? (Три)
5- Ми вже дізналися, які речення називаються складними. А тому можемо полетіти в космос на найбільш швидкому транспорті - ракеті. Наступна зупинка «Пізнавайко». Зараз потренуємося ставити коми в складних реченнях за інтонацією. Виконаймо завдання ( усно) №2 на картках.
Підсумок уроку. Упіймай помилку. Запишіть відповіді (1+ 2-). Прокоментуйте їх усно.
Слайд №14
1. У простому речення є одна граматична основа.
2. Граматична основа складається з підмета і присудка.
3. У складному реченні є дві граматичні основи.
4. Між частинами складного речення треба ставити розділовий знак.
5. Перед сполучником і завжди ставимо кому.
6. Прості речення у складному з’єднуються тільки за допомогою сполучників.
Коментарi