— Доповніть чистомовку римованими рядками.
Рі-рі-рі — зростайте у ... (добрі).
Лі-лі-лі — діточки мої ... (малі).
Ші-ші-ші — не тамуйте зла в ... (душі).
Та-та-та — хай панує ... (доброта).
— Які слова ми добирали? (Як у вірші, як у пісні,— римовані.)
— Що таке рима? (Рима — це співзвучність закінчень слів у віршованихрядках.)
Промовляння скоромовки
Будьте уважні, один із рядків скоромовки потрібно буде доповнити словом-римою.
Жоржик лежить, лежебока,
З лежебокою морока.
Женя каже: — Не лежи!
Жито жати поможи!
Жоржик каже: — Дуже жалко,
Жалко, Женечко, лежанки.
Що ж, де будете ви жати?
В житі зможу я лежати.
Ну й дружок, одна морока!
Не дружок, а... (лежебока).
Треба нам його провчити,
Працювати слід навчити.
Став він відмовлятись,
Словами кидатись...
Не слова, а небилиці!
Хлопче, та невже отак годиться?
— Як ви вважаєте, чи можна своїх друзів так закидати небилицями?
— Це сталося в чудовому казковому містечку, про яке написав відомий російський письменник Микола Носов. У цьому містечку ми познайомимосяз одним таким дружком, який складав небилиці про своїх друзів, та матимемо нагоду дізнатися, до чого призвела його творчість.
Читання анаграм
тикКві лькаПілю шайкоПоспі йкоЗна айкоНез)
— Написав цю казку російський письменник Микола Носов. У дитинстві він мав багато мрій. Хотів стати музикантом — чудово грав на скрипці. Захоплювався хімією і плекав надію бути відомим хіміком. Та після закінчення школи вступив до художнього інституту і став актором. А потім здивував сам себе — подарував світові книгу з казковим містом, де назавжди поселилися малюки-коротульки: Знайко — найголовніший малюк, Пулька — відомий мисливець, Тюбик — художник, Пілюлька — лікар і багато інших. Та найкумедніший серед них — Незнайко. Незнайко весь час брався за певні справи, але ніколи не доводив їх до кінця. І, звісно, через це у нього нічого не виходило. Сьогодні ми дізнаємося про те, як Незнайко вчився складати вірші. Ознайомимося із першою частиною казки «Як Незнайко складав вірші».
— У кого Незнайко вчився складати вірші?
Значення яких слів для вас є незрозумілим? Хто може їх пояснити?
Здібний підібрати
зробитися дивлячись
здивувався підборіддя
закінчуються по-справжньому
— Ким раніше хотів стати Незнайко?
— Де жив поет Квітик?
— Як насправді звали Квітика?
— Як Квітик пояснив Незнайкові, що таке рима?
— Як зрозумів його Незнайко?
— А як би ви пояснили, що таке рима?
— Які незвичайні слова придумав Незнайко? Як він їх пояснив?
— Прочитайте уривок тексту, де описано, як «думав» Квітик.
— Що Квітик уважав головним у складанні віршів?
— Про кого Незнайко прочитав вірші?
— Прочитайте уривок, де описується, як Незнайко складав вірші. Що цевам нагадує?
— Що Незнайко повідомив друзям?
— Як відреагували на його вірші Знайко, Поспішайко і Якосьбудько?
— Чому їм не сподобалися вірші?
— Що сказав Незнайко на своє виправдання?
— Зверніть увагу на імена героїв казки. Про які риси характеру вони свідчать?
— Чи мав рацію Квітик, що вірші складати просто: головне, щоб буладумка й рима?
— Як ви гадаєте, що ще потрібно для складання віршів? (Відповіді дітей.)
4) Вправи на швидкість читання.
— Знайдіть і прочитайте абзаци, у яких є слова «Нарешті вірш був готовий», «Ніколи я холодної праски не ковтав», «Треба припинити це знущання!», «...не сердьтеся на мене».
— Чи зрозуміли ви, що потрібно для того, щоб складати вірші?
— Чого навчає цей твір?
— Який схожий твір ви читали в другому класі? Хто його автор? (П. Глазовий «Як Сергійко вчив клоуна Бобу складати вірші»)
Коментарi