«З веселкою весело проходить тиждень»

(Ігровий матеріал для формування в першокласників

умінь знати і розрізняти кольори та орієнтуватися в часі)

(З досвіду роботи)

До першого класу приходять діти з різним рівнем підготовленості. Одні знають букви, вміють читати, рахувати, у них добре розширений кругозір. Вони легко включаються в навчальну діяльність. Але є й такі, які не відвідували дитячий садок, а батьки з різних причин не готували їх до школи. Тому залишились прогалини у формуванні елементарних понять: знати і розрізняти кольори, орієнтуватись у часі. Згодом ці малюки наздоганяють своїх однокласників, але процес адаптації у них проходить складніше. Вчителю треба не втратити час.

Фантазія, казка, гра – це частка духовного вогник дитячої думки. І це переростає у навчальну працю. Тому вже через кілька днів після початку навчального року свою діяльність я спрямувала на створення умов для формування в учнів уміння знати і розрізняти кольори та орієнтування в часі таким чином:

  • розроблення плану роботи на тиждень, день, розкладу занять та виховного плану під девізом: “З ВЕСЕЛКОЮ ВЕСЕЛО ПРОХОДИТЬ ТИЖДЕНЬ”;
  • підготовка малюнка веселки з написом відповідного дня тижня, підбір літературного та ілюстративного матеріалу;
  • проведення на протязі тижня ранкових зустрічей першокласників по темі “ Барвиста веселка”( загадки, вірші, казки, народні прикмети, ігри – один напрямок в день);
  • поєднання словесних та наочних методів здобуття інформації; записи на дошці робити кольоровою крейдою, відповідно до кольору дня тижня;
  • використання різних форм роботи ( індивідуальні, парні, групові, фронтальні, коли в групах, обов’язково використати для поділу кольорові фішки, ярлики);
  • підготовка до уроків: ігри, вправи, завдання, що сприяють формуванню понять кольору, часу, перевагу в пізнавальній діяльності надавати активним рухам;

Знання і вміння формую поступово і систематично. Важливе значення має добір навчального матеріалу, що, з одного боку, буде забезпечувати засвоєння програмового матеріалу ,з іншого, - формувати поняття кольору та часу.

Подані нижче вправи, завдання, ігри, сприяють розвитку в кожного учня пам'яті, уваги, уяви, фантазії, мислення. Застосовую їх у навчально-виховному процесі як тренувальні вправи з певним дидактичним навантаженням:

  • на уроках навчання грамоти - з метою розширення словникового запасу, розвитку зв’язного мовлення учнів, знань про звуки і букви, склад слова, формування навичок читання;
  • на уроках математики - для удосконалення лічби предметів, ознаки, властивостей та їх відношення, обчислювальних навичок та взаємозв’язку між компонентами дій;
  • на уроках курсу “ Я і Україна” - для формування усвідомленості учнями значення природи, її різноманіття, залежності стану здоров'я людей від стану довкілля; для засвоєння правил культурної поведінки;
  • на уроках естетичного циклу - для формування основ кольорознавства, особистісно ціннісного ставлення до праці, мистецтва, уміння виконувати творчі завдання;
  • на уроках з основ здоров'я та фізичної культури - для формування умінь бережно ставитися до здоров'я та життя, як свого, так і оточуючих;
  • для розширення кругозору дітей, для загального розвиту.

В позаурочний час з метою певного смислового навантаження пропоную дітям

- вікторини , ребуси, кросворди, загадки;

- рухливі ігри;

- читання літературних творів, казок;

- робота з книжками-розмальовками;

- конкурси і виставки малюнків.

Такий підхід до формування уміння знати і розрізняти кольори та орієнтування в часі виховує в дітей позитивне ставлення до навчання, створює ситуації успіху, вірить у можливості кожної дитини і дає результативність, яка простежується в опанованих уміннях першокласників:

- навчилися розрізняти кольори, відтінки, тлумачити їх значення;

- засвоїли дні тижня в їх послідовності;

- розуміють плинність часу і проміжки доби;

- збагатився словниковий запас учнів;

- вчаться спостерігати, аналізувати, застосовувати інформацію;

- розвивають пам'ять, увагу, мислення;

- вивчили основні та похідні кольори;

- виконували творчі завдання;

- вчаться працювати в парах, групах, самостійно;

- вчаться самооцінці.

Таким чином, використовуючи гру, ігрові прийоми як ефективний засіб для формування понять, вмінь першокласників, забезпечується ліквідація прогалин у знаннях та реальна можливість успішно вивчати шкільні предмети.

Додатковий матеріал

Пропоную віршики для ранкових зустрічей. Вони активізують дітей зранку і допомагають усвідомити дітям план роботи на день.

Понеділок – день казковий

І на колір він червоний.

Казка, діти, всюди буде,

З нею знань усім прибуде.

На читанні допоможе

Нову букву всім вивчати,

На письмі її писати.

А герої всі казкові

Допоможуть вам, малята,

Мислити логічно і швидко рахувати.

Тож і ми часу не гаймо

Всі у казку вирушаймо!

Вівторок відкриє віконце в природу.

Читай, і міркуй, і твори пиши!

З великим бажання

Будь другом природі,

Завжди ти її, пам’ятай, бережи!

Вівторок – оранжевий, друже, це день,

Хай буде успішним, корисним тепер.

А у нас сьогодні – середа!

Це знов мистецтво, музика, краса!

День теплий і жовтий, як сонце,

До нас заглядає, поглянь, у віконце.

Сідаємо колом, працюємо парно,

Навчаємось разом,

Відповідаємо швидко і гарно!

Четвер у нас – зелений день!

Це день здоров’я, відтепер!

Здоров’я, діти, - це життя,

Дорожчого немає в світі.

Фізкультхвилинки, тренінги, розминки,

На користь здоров’ю ми проведем,

Зміцнієм і будемо сильні,

До нових вершин у знаннях підем!

П’ятниця – день культури поведінки,

Блакитного кольору, ввічливості день!

Нехай стежинки пізнання

Всіх нас туди ведуть,

Вчать добро творити, розвивають,

Всім у добру путь!

Субота і неділя – вихідні,

Дні добрих справ і відпочинку.

Не згай даремно ні хвилинки.

Здійсни мандрівки, грай, читай,

Своїм батькам допомагай!

Синій, фіолетовий,

Два кольори близькі.

Ці дні приємні вихідні!

Веселка Рушничок

Чорна злива стояла стіною: Дощ пройшов з грозою –

Страшно й сумно було в тій порі! вмите сонце сяє.

Та усмішкою ніжно ясною Небо над рікою

Засміялась Веселка вгорі. рушничок квітчає.

Рушничок спустився прямо в

Затремтіла у розпачі злива – нашу річку ,

І розсипалась чорна імла... Потім простелився в лузі, наче

А Веселка, весела, вродлива, стрічка.

Вже півнеба за мить обняла! Впала на калину хмарка

сивувата.

Промінці дарувала барвисті – Я біжу в долину рушничок

Їх ловила й ловила земля. шукати.

У краплинах води – як в намисті – ( П..Мостовий )

Засміялися луки й поля.

( М.Познанська )

Веселка Веселка на долоні

Ще доноситься грім здалека, Веселка в небі, як на долоні,

Затихають ряснії дощі. А ген під нею пасуться коні.

А над світом звела веселка На синім лузі, у співучім гаї,

Загадкові мости ясні. Де ходять хмари у небокраї,

Цвіте веселка, мов цвіт барвиста,

Дивовижні і кольорові, І кожна барва, мов промінь чиста.

На півнеба вони лягли. Вишнева, синя чи малинова,

Ці мости чарівні, казкові і що не колір, то цвіт обнова.

В чисту мрію нас повели.

Загадки про веселку

Відкотилася хмара сива За хвилину в землю вріс

І кудись собі попливла. Різнобарвний чудо-міст.

А веселка, така красива,

Засміялась, ожила...

Дощ від сонечка привіз

Диво-кольором нас чарує, Малим дітям пиріжки,

Кольорів у неї сім! Зостались від коліс

І красою усіх дивує, Семиколірні стрічки.

І тепло роздає усім.

Н. Красоткіна

Народні прикмети про веселку

  • Коли у небі одночасно з’являються кілька веселок, це на тривалий теплий дощ.
  • Веселка віщує зміну погоди: вечірня – гожу, а ранкова – дощову
  • Зелена веселка – на дощ, а жовта – на гарну погоду, червона – на спеку і вітер.
  • Веселка на заході – на дощ, на сході – бути гарній погоді.
  • Якщо веселка після дощу швидко зникає – буде хороша погода, коли ж довго п’є воду – на негоду.
  • Висока, крута веселка – на вітер, низька, положиста – на дощ.
  • Якщо після короткого дощу з’явилась веселка, розфарбовуючи небо з півночі на південь, і червоний колір домінує – це на негоду.
  • Чим зеленіша веселка, тим густіший буде дощ.

( “Місяцелік”, В.Скуратівський)

Веселка

Від крайнеба десь здалека

Народилася веселка,

Незвичайна, загадкова,

Чарівна й така чудова!

Й засміялася усім,

Кольорів у ній аж сім.

І горять вони казково,

Гарно, ніжно, веселково.

Розцвіла вона чарівно,

Ніби квітка, дивно-дивно,

Перекинувся місток

Через гору і садок.

Простягнувсь кудись далеко,

Ох, і гарна ж ти, веселко!

Треба фарби діставати,

Щоб її намалювати.

Бо відомо людям всім –

Кольорів у неї сім.

Хочу я їй догодити,

Жоден з них не пропустити.

Кольори ти хочеш знати?

Можу я усі назвати.

Ось червоний – урочистий,

Він яскравий, гарний, чистий.

Ось оранжевий палає,

Наче осінь догорає.

Жовтий, ніби первоцвіт,

За оранжевим розцвів.

І зелений – малахітом –

Ніби ліс зелений літом.

Голубий, як небеса,

Дивовижна в нім краса.

Синій колір ген розлився,

Глянь, як гарно, подивися!

Фіолетовий в росі –

Повтори тепер усі.

( Діти повторюють всі кольори веселки)

Як веселка виростає,

Йти у казку закликає,

Не вагайся, а мерщій

Йди у казочку по ній.

А вона нам розказала,

Що із неба дощ прогнала

І що буде вже погода.

А сама пропала, шкода...

Зацвіла якусь там мить

І загасла, не горить,

А як ще раз загориться.

Добре в небо подивіться.

Хоч і рідко так буває,

Та як в небі виростає,

То очей не відірвати –

Це як в казці побувати.

Н. Красоткіна

Дидактичні ігри допомагають активізувати пізнавальну діяльність першокласників на уроках та позаурочний час.

Якого кольору предмет

Матеріал для гри: різнокольорові прапорці чи картки .

Ведучий називає будь-який предмет і запитує якого кольору він буває. Учні замість відповіді піднімають прапорець чи картку відповідного кольору. Наприклад, небо. Діти підіймають прапорці чи картки голубого, синього кольорів.

Якого кольору предмети в нашому класі

Учитель пропонує учням подивитися навколо себе в класі і запам’ятати, які в класі є предмети і якого вони кольору. Тоді запитує: “ Що в класі білого кольору? ( Стіни, крейда ). Що у класі червоного кольору ? (Квіти, іграшки).

Підбери за кольором

Обладнання для гри: предметні малюнки, кольорові олівці чи смужки паперу. Учням роздаються предметні малюнки, у ведучого кольорові прапорці. Він піднімає, наприклад, червоний прапорець, діти шукають в себе на малюнках предмети такого ж кольору, квітка, зірка і т.д. Учитель стежить за правильністю виконання завдання і називає тих учнів, які жодного разу не помилились.

Впіймай колір

Учитель читає віршовані рядки, а учні називають колір, що згадується.

Кульбабка тиха при стежині

Жовтіється сама собі.

А у волошки очі сині,

А в неба очі голубі.

Зелені клени стали колом

Побіля нашого двора,

А ген за тихим жовтим полем

Червоне сонце догора.

Є.Горева

Зелена веснонька пишно йде,

Пташечка з вирію нам веде,

Розсіває в полі ярий цвіт

Під небом синім, як блакить.

М. Підгірянка

Добрий ранок

Вранці-рано, на світанні

У рожевому тумані,

Птахи голос подають.

Люди добрі устають.

Добрий ранок, добрий ранок!

Деревце росою вмилось,

Під віконцем зупинилось.

В шибку стукає мені:

- Ти прокинувся, чи ні?

Добрий ранок, добрий ранок !

Г.Вієру

Рідне слово

Над старими яворами

Білих буслів білі діти

Зранку-раночку дзьобами

Вчаться рідно клекотіти.

І рідненько тьохка в лузі

Соловей до соловяти.

І мене навчіть, матусю,

Рідним словом розмовляти!

М.Типчак

Поблискують черешеньки

в листі зелененькім,

Черешеньки ваблять очі

діточкам маленьким.

Ой вишеньки, черешеньки,

червонії, спілі!

Л.Українка

Осіннє дерево стояло

У неба синьому вінку.

Осіннє дерево, як лялька,

У жовтім платтячку.

Н. Кир’ян

Небо чисте, голубе,

Світить сонце золоте,

А травичка молода,

Мов зеленая вода.

Х. Білоус

Тиждень

Обладнання для гри: картки з цифрами.

Виходять 7 дітей ( відповідно 7 дням тижня). Кожному вручається картка з цифрою, що відповідає порядковому номеру дня тижня. Вчитель називає день тижня, дитина з відповідною карткою стає першою, а за нею шикуються решта, утворюючи таким чином тиждень. Тиждень може починатися з будь-якого дня. Якщо вчитель називає, наприклад, четвер, то діти шикуються в такій послідовності: 4, 5, 6, 7, 1, 2, 3.

Вгадай, яка частина доби

Вчитель пропонує дітям за описом відгадати, яка це частина доби:

- Надворі сутеніє, всі повертаються з роботи додому, вечеряють, лягають спати.

- Сонечко сходить, люди прокидаються, готують сніданок.

- На небі світить місяць, багато зірок, навколо тиша, всі сплять.

Веселий тиждень

Обладнання для гри: прапорці або м’ячі. Діти діляться на дві команди. Передають один одному прапорець або м’яч, називаючи при цьому послідовно дні тижня. Виграє та команда, яка найшвидше передала м’яч і не помилилась, називаючи дні тижня.

Назви пропущене слово

Учитель розпочинає речення, а учні його закінчують.

- Ми снідаємо вранці, а обідаємо....

- Передує ранку...

- ... продовжує ранок, а передує вечору .

Якого кольору слова ?

Розвивальна гра на визначення кольору часу доби:

- Якого кольору ніч ? ( чорного)

- Якого кольору ранок ? ( рожевого, голубого)

- Якого кольору день ? ( білого, жовтого)

- Якого кольору вечір ? ( сірого)

Впіймай перший склад

Учитель називає кольори, а діти “ловлять” перший склад : зелений – зе, жовтий – жо, білий – бі, синій – си і т.д.

Називай кольори

Дітям пропонується дібрати назви кольорів, у яких чуємо звуки[ л ],[ ч ],[ с ] та ін.

Який колір зайвий

Матеріал для гри: 6 предметних малюнків різних кольорів. Діти називають предмети, їх колір і визначають, який колір ( із 7 веселкових) зайвий .Гру повторюють кілька разів, щоразу змінюючи “зайвий” колір.

Мозаїка

Матеріал до гри: геометричні фігури різних кольорів. Учитель пропонує дітям викласти з фігур квіточку, метелика, ялинку, будинок, візерунки і т.п.

Наша веселка

Матеріал для гри: кольорові олівці дітей. В групах або класом ( якщо невеликий) з олівців викладають веселку, пам’ятаючи кількість і порядок розміщення кольорів. Переможцем стає група, що виконала завдання без помилок.

Кольорові загадки

  • Червоний Макар по полю скакав, та в борщ попав. ( Буряк )
  • Прийшла до нас бабуся у білому кожусі.

Поля причепурила, пухнастим снігом вкрила.

Відгадайте, хто вона,

Ця бабуся чепурна ? ( Зима )

  • І маленькі, і старенькі,

Влітку, взимку, навесні

Всюди вдягнені гарненько

У зелені сукні всі. ( Ялинки)

  • Я кругленька, червоненька,

З хвостиком тоненьким.

На городі мене рвуть

І до столу подають. ( Редиска )

  • Червона, солодка, пахуча,

Росте низько – до землі близько. ( Полуниця)

  • Виросли на лузі сестрички маленькі,

Очки – жовтенькі, а вії біленькі. ( Ромашка )

  • Зелене, а не дуб, кругле, а не місяць,

З хвостиком, а не миша. ( Кавун)

  • Чорна корова всіх зборола,

А білий віл усіх звів. ( Ніч і день)

Вірші про різнобарвні вулиці пропоную дітям для виконання вправ, замальовок на уроках образотворчого мистецтва з метою запам’ятовування предметів певного кольору. По закінченні організувати виставку робіт першокласників.

1. Там любов палає ясно,

Там калина зріє рясно,

Там червоніють полуниці

І танок ведуть суниці.

Мак цвіте там безупинно,

Всіх малят віта гостинно.

Як цю вулицю всі звуть,

Де малюнки ці живуть ? ( Червона )

2. По цій дивній вулиці річка біжить,

По синьому небу хмаринка летить.

Там незабудки скрізь розквітають

І синього птаха всі радо вітають.

Там сплівши вінок із волошок,

І одягнувши плаття у синій горошок,

Дівча синьооке стрибає

І в гості нас з вами чекає. ( Синя )

3. На чарівній вулиці гомін і сміх,

Там лагідне сонечко гріє усіх.

Дівчата веселі там квіти збирають

Із жовтих кульбабок віночки сплітають.

Там листочки осінні таночок ведуть,

А жовті машини пшеницю везуть.

Гостей короваєм там зустрічають.

Хто скаже, як вулицю цю називають?

( Жовта )

4. Зелені дерева тут вітами грають,

Зелену ялинку в танок зазивають.

Зелена травичка кущами шепоче,

Про всі новини дізнатися хоче.

Яблук малята в садах не зривають,

Бо завжди зелені вони тут бувають.

Як же вулицю всі називають

Де ягоди навіть не дозрівають?

( Зелена)

5. Ведмежата тут радо усім посміхаються,

А мавпочки тут на деревах катаються.

Всі звірята тут скачуть, радіють,

Бо скарбом солодким вони володіють.

Шоколаду тут стільки багато,

Що якби дізнались і мама , і тато.

То на вулицю дітей не пускали б

І вулицю цю небезпечною назвали б?

( Коричнева)

На вулиці цій красота,

На вулиці цій чистота.

Літає тут білий сніжок.

Керує усім зубний порошок.

Берізки ніжні і біленькі

Гостям вклоняються низенько.

Зиму діти тут вітають,

І якою вулицю цю називають?

( Білою)

7. Вулиця ця буває сумна

Та не сумує фарба чорна сама.

Люблять малята з нею дружить,

Не можуть малюнки без неї прожить.

Там в піч розмальовану вугілля кидають,

А пахану землю зерном засівають.

Оченята чорні з малюнків глядять,

Хто скаже як цю вулицю звуть ?

( Чорна )

Математичні розминки

Практикую їх використання на уроках математики для формування і перевірки знань, умінь учнів орієнтуватися в часі, розвитку математичного мислення та інтересу до навчання.

  1. Який перший день тижня?
  2. У які дні тижня у нас уроки фізкультури?
  3. Як називається останній робочий день ?
  4. Як називається другий вихідний?
  5. Яких днів більше: робочих чи вихідних ?
  6. Який день наступний, коли відомо, що сьогодні середа?
  7. Який день передував понеділку?
  8. Назвіть три дні підряд, не називаючи днів тижня.
  9. Скільки є пір року?
  10. У яку пору року у вас день народження ?
  11. У який день тижня ви відвідували бібліотеку ?
  12. Скільки днів тижня починаються літерою “пе” ? “ ес” ?
  13. Скільки робочих днів у двох тижнях ?
  14. Назвати п’ятий день тижня.
  15. На скільки днів менше ми відпочиваємо, ніж працюємо ?

Віршовані задачі допомагають активізувати учнів під час усних обчислень на уроках математики.

На травиці біля хати Шість качаток мали звичку

Повсідались гусенята. По ряску ходить до річки.

Троє сірих, білих двоє. Галасливою юрбою

Щось гелгочуть між собою. Дріботять поміж травою:

Порахуйте гусенят, Двоє білих, решта – сірі.

Їх в траві усілось....( 5 ) Скільки сірих? Їх ... ( 4 )

Кольорові скоромовки практикую на уроках читання, письма під час мовних розминок.

Біля ставу навпростець Жовте жито жук жував,

Біг біленький баранець. Із Женею жартував.

Біг він, біг, аж притомився, Жартом-жартом, і у Жені

Біля мене не спинився. Жвавий жук живе у жмені.

Прив’яжу тебе приблудо,

Більше бігати не будеш Бурі бобри брід перебрели,

Забули бобри забрати торби

Цікаві задачі з логічним навантаженням пропоную дітям на уроках математики як додатковий матеріал, що активізує і розвиває пізнавальні інтереси першокласників.

Іванко пообіцяв Петрикові прийти в гості. Коли він це зробить, якщо вчора хлопчик їздив до бабусі, а завтра буде іти в зоопарк? ( Сьогодні)

Іринка, Таня і Оля побували в цирку, що був у місті у вівторок, середу, четвер. В які дні побували дівчатка в цирку, якщо відомо, що Оля була не у вівторок і четвер, а Таня була після Олі?

Кiлькiсть переглядiв: 97

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.