УРОК « Я досліжую світ»
Тема. Якими бувають рослини?
Мета: ознайомити учнів з видами культурних рослин та їх значенням для людини; вчити групувати зображення дикорослих і культурних рослин, пояснюючи сутність групування, наводити приклади кожної групи; розвивати логічне мислення і мовлення учнів; виховувати дружелюбність, толерантність.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
На дошці — малюнки рослин.
— Якою загальною назвою можна об’єднати ці малюнки?
— До якої природи належать рослини? Доведіть. (Рослини належать до живої природи, бо вони народжуються, дихають, живляться, ростуть, розмножуються і відмирають).
— Пригадайте, які рослини ростуть у природі самі по собі, а які вирощують люди.
— Сьогодні на уроді ви дізнаєтеся, якими бувають рослини.
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Бесіда
— Чим схожі і чим відрізняються ялина і яблуня? (Спільне — це дерева, Відмінності — ялина росте в лісі, яблуня — у саду, і за нею доглядає людина. Обидва дерева приносять користь людям,)
— Чим схожі і чим відрізняються аґрус і ялівець? (Спільне — це кущі. Відмінність — ш'рус росте в саду, і за ним доглядає людина, Ялівець росте в лісі,)
— Чим схожі мати-й-мачуха і помідор? (Спільне — це трав'янисті рослини. Відмінності — помідори ростуть у городі, і за ними доглядає людина, збирає урожай. Мати-й-мачуха росте всюди.)
— На які групи молена розподілити всі рослини?
— Перша група — це рослини, які вирощує людина. їх називають культурними рослинами. Друга група — це рослини, які ніхто не саджає. Вони ростуть самі по собі. І їх можна зустріти скрізь: і в лісі, і на лузі, і біля водойми. Ці рослини називають дикорослими.
2. Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Робота за підручником (с. 56~5 7)
— Розгляньте фотографії нас. 56 угорі.
— Ці дивовижні рослини показав наш добрий знайомий Сонечко Семикрапочка. Чи знаєте ви їх назви?
Робота в групах. Гра-змагання
— Розгляньте фотографії на с. 56 унизу.
— Що на них зображено?
— Позмагайтеся: хто знає більше назв рослин нашого краю?
Робота в парах
— Роздивіться фотографії на с. 57 і розкажіть, що на них зображено?
— У які групи можна об’єднати ці рослини? Поясніть.
— Назвіть дикорослі рослини.
— Назвіть культурні рослини.
— У кожному стовпчику продовжте перелік, початий художником.
— Дикорослі рослини ніхто не саджає і не доглядає. Вони ростуть у лісах, степах та на луках.
Культурні рослини вирощують та доглядають люди для своїх потреб. Вони ростуть на полях, городах, в садах і парках.
Усі культурні рослини походять від дикорослих.
— Що таке дикорослі рослини?
— Де ростуть дикорослі рослини?
— Що таке культурні рослини?
— Де ростуть культурні рослини?
— Розкажіть одне одному, які культурні рослини вирощують ваші сім’ї на присадибній чи дачній ділянці.
2. Завдання для друга природи
— Які дикорослі й культурні рослини ви зустрічаєте дорогою зі школи додому?Скористайтеся довідковим бюро у підручнику. Порівняйте їх між собою.
V. Підсумок уроку
— На які дві групи розділені всі рослини?
— Які рослини називають культурними? Де їх вирощують?
— Для чого людина вирощує культурні рослини?
— Яку культурну рослину тобі хотілося б вирощувати?
— Що таке дикорослі рослини?
Додаток до уроку 23
Робота над загадками
Відгадавши загадку, учні зазначають, до якої групи належить рослина — до культурних або дикорослих рослин.
Зубів немає, а кусає. (Кропива)
Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля)
Дівка в коморі,
А коса надворі. (Морква)
На городі молода
Пишні коси розпліта,
У зеленії хустинки
Золоті хова зернинки. (Кукурудза)
Тут всі ростуть, як кажуть, душа в душу:
Малина, абрикоси, виноград,
Горіхи, сливи, яблуні та груші...
А все це разом зветься просто... (сад).
Яскраві пелюстки,
І запах пречудовий.
І хочеться усім
Побачити їх знову. (Троянди)
В чистім полі він росте:
На високих ніжках,
В зелених панчішках,
Квіточки блакитні,
Мов оченьки привітні. (Льон)
Коментарi