Тема.Що таке родовід? Твоє родинне дерево.

Мета: Уточнити й розширити уявлення про сім’ю, родину; навчити складати своє родовідне дерево; розвивати увагу, мислення, мову, пам’ять, стимулювати прояв інтересу до історії свого роду, сім’ї; виховувати шанобливе ставлення до всіх членів родини,гордість за свій рід.

Обладнання:Зразок «родинного деревця», таблички для складанняасоціативного куща, картки із зашифрованими прислів’ями, матеріалдля складання вірша, зображення серця, вірші, прислів’я, загадки.

Хід уроку.

I. Організація класу.

Девіз уроку. Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно й плідно працювати.

II. Мотивація навчальної діяльності.

- У мене в руках цікава скринька. У ній – найцінніший скарб планети Земля. Зараз кожен зазирне і скаже, кого ви побачили.

( На дні скриньки лежить дзеркало).

- То кого ви побачили на дні скриньки?

- Ви побачили кожен себе. Отже, найцінніший скарб – це ви. Кожен з вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій планеті немає і не буде.

А що дитині треба?

Дім красивий, білий.

І, як світлий образ,

Мамин погляд добрий,

Й батька дорого,

Чути добре слово.

А ще гарно б мати

І сестру, і брата.

- Про кого розповідає вірш?

- Діти, послухайте будь ласка прислів’я: «Нащо клад, коли в сім’ї лад»; «Вся сім’я вмісті – так і душа на місті»; «Подивися у воду, якого ти роду»; «Нема в світі дорожчого, як родина».

- Які слова найчастіше повторюються в цих прислів’ях?

- Так, вірно, сім’я, рід, родина. Я невипадково дібрала ці прислів’я. Бо сім’я, рід, родина – це найдорожче в житті кожної людини.

III. Повідомлення теми і завдань уроку.

- Ми будемо говорити про родину, згадаємо, кого відносять до рідні, що таке рід; дізнаємось, які існують родоводи. Знайдемо відповідь на запитання, коли родина буває щасливою.

- Діти, а що таке сім’я на вашу думку?

Тобто ви живете у своїй сім’ї, серед близьких і дорогих людей.

Розгадування ребусів

7Я Р1а

Сім’я Родина

IV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Розповідь з елементами бесіди.

- Людині важко жити самотньою. Ні з ким поділитися думками, своїми планами. Нікому допомогти, сказати співчутливі слова. Хто ж завжди з тобою в ділах, думках? Навіть тоді, коли перебуває не поруч? Хто підтримає у важкі хвилини? Хто розділить свою радість? Кому буде боляче, коли ти зробиш неправильний крок? І хто ніколи не відмовиться від тебе?

Це – твоя родина.

2.Побудова асоціативного куща.

- Яким ще словом ми називаємо нашу родину? Так,сім’я. Коли ви чуєте чи вимовляєте це слово, кого ви уявляєте? (Маму, тата, дітей, брата, сестру). Так, мама – берегиня роду, тато – господар дому. Без дітей родина не буде по-справжньому щасливою. Вони малі помічники, радість для своїх батьків.

– Діти, хто ще входить до складу сім’ї?

Так, вірно бабуся і дідусь.

Дідусь і бабуся – це супутники дитинства. Вони вчать дитину життєвої мудрості, передають свій досвід життя.

- Отже, ми з вами вияснили, що таке сім’я.

Всіх членів родини ми називаємо родичі.Дідусь, бабуся, тітка, дядько, двоюрідні брати, двоюрідні сестри? Це –родичі, або рідня. Вони не просто близькі й дорогі вам, а ще й одного роду.

Родина – це група споріднених людей, яка складається з жінки, чоловіка, дітей, бабусі, дідуся, що живуть разом.

А тепер, давайте попробуємо пояснити, що ж таке «рід»?

Рід – це вся рідня – теперішня і давнішня, це ряд поколінь, що походять від одного предка. Наприклад: Рід – це сім’я прадідуся, сім’я дідуся, ваша сім’я.

Родовід - це рід з усіма родичами та свояками, це родинний кущ, родинне деревце, яке повинен знати й шанувати кожний його член.

- А рід до роду – то вже цілий нашнарод.

3.Ознайомлення з родовідними деревами учнів класу.

З роду в рід кладе життя мости,

Без коріння саду не цвісти,

Без стремління човен не пливе,

Без коріння сохне все живе.

- Як дерево тримається на корінні, так і кожен рід тримається на найстарших його членах, бо саме вони мають великий досвід життя і допомагають молодим.

- Розглянемо дерево роду. На дошці ви бачите родовідні дерева, або родоводи – це історія поколінь певного роду. Ми побачили, як ведеться рід, від найстарших до найменших - це і є родовід. Відповідно дерево - родовідне.

- Коріння - це наші предки, прародичі. У ньому наше минуле, пам’ять. Стовбур - дідусі і бабусі. Міцні гілки - ваші батьки. А хто ж «листочки»?

- Молоденькі зелені листочки – це ми.

4.Розповідь учнів про свої родоводи.

5. Продовження розповіді вчителя .

- Щоб скласти дерево родоводу, потрібно залучити до виконання цього проекту своїх батьків, порадитись з ними, який вигляд буде мати ця робота, до кого треба звернутися, щоб отримати інформацію і як ці дані розмістити. Легко буде записати членів своєї родини, бо ви живете разом. Важче знайти інформацію про далеких родичів і про тих, кого вже не має на світі. Тут потрібна допомога бабусь, дідусів, прабабусь, прадідусів. Інформацію можна проілюструвати фотокартками.

- Для чого складається родовідне дерево? Родовідне дерево часто називають деревом пам’яті, бо кожна людина, яка приходить у цей світ, повинна залишити про себе пам’ять. Ми маємо пам’ятати про них, шанувати свій рід, бо він дав нам життя.

Фізкультхвилинка.

V. Закріплення й осмислення знань.

1. Робота над змістом прислів’я.

Інтерактивна метод «Вузлики».

  • На карточках записані зашифровані прислів’я, а розшифруєте ви їх за допомогою методу «Вузлики». І не тільки розшифруєте, а ще й поясните їх зміст. Це завдання ви будете виконувати у групах. Згадаємо правила роботи у групах. (Відповіді дітей). А об’єднатися в групи нам допоможе така лічилочка: «Тато, мама, брат, сестра – отака моя сім’я».

Добрі діти - батькам вінець, нема переводу

Козацькому роду а злі діти - батькам кінець

Шануй батька й неньку, які батьки, такі й діти

Яке дерево, такі його квіти, то й буде тобі гладенько

Немає цвіту білішого, як цвіт немає роду ріднішого, як мати

на калині, дитині

Чого навчають прислів’я?

Розшифровані вами прислів’я ще раз доказують, що хороша сім’я – це найбільше щастя на землі. І в тій сім’ї лад, де всі люблять один одного, поважають один одного, турбуються про всіх членів родини.

  1. Поетична хвилинка.

- А зараз на хвилинку станемо поетами і спробуємо скласти віршик «Кого я люблю».

Люблю … неньку, Люблю свою (рідну) неньку,

… свого брата, люблю свого брата,

Сестричку …., сестричку люблю я,

…. тата. люблю свого (також) тата.

VI. Узагальненнята систематизаціязнань.

1. Розповідь вчителя.

- Сім’ю кожного з нас можна порівняти з єдиним людським організмом. Якщо всі органи працюють добре, то й весь організм здоровий. От і в сім’ї, якщо кожний член родини турбується про інших, поважає один одного, то така сім’я щаслива.

2. Обговорення і порівняння текстів.

- Дружна родина. Під цим словами кожний з нас розуміє дуже багато. Це і спокійний дім, тепле і ніжне ставлення один до одного, взаєморозуміння в родині, радість спілкування.

- Я розповім вам про дві сім’ї, а ви , прослухавши, оберіть ту, в якій хотіли б жити.

Дві сестрички, Оля і Юля, живуть дуже добре. Їхній тато - бізнесмен. Він продає автомобілі. Мама - відома красуня. Майже увесь день вона проводить у спортзалі і салонах краси. У дівчат є все: власна кімната, безліч іграшок, красивий одяг, і можуть вони купити все, що забажають. Доглядає їх няня. Свого батька дівчата не бачать декілька днів. Зате мама іноді приходить до них, щоб запитати про їх справи. У дітей є все.

Два братики, Миколка і Сашко, живуть у іншій родині. Тато у них - водій, а мама - листоноша. Щоранку батьки йдуть на роботу, а хлопці - до школи. Зате ввечері всі приходять додому. Тато з хлопчиками займаються домашнім господарством, а мама готує вечерю. У вихідні дні батьки і діти відпочивають на природі. Та, на жаль, нової іграшки братчикам знову не куплять, бо Миколка виріс із штанів і йому терміново потрібні нові.

- Яку родину ви б обрали і чому?

3.Конкурси

а) « Знайди зайве слово»

Які слова заважають щастю родині?

Добробут пошана вірність

Затишок виховання кохання

Порада байдужість турбота

Сварки повага піклування

Допомога розуміння зрада

б) « Інтелектуал»

Продовжити речення.

Дочка моєї мами – то моя ( сестра)

Найбільше пестить і голубить свою дитину ( мама)

Своїх онуків розуму навчає старенький ( дідусь)

Твою матусю донечкою кличе твоя ( бабуся)

Син мого дідуся – мій ( тато)

Дочка моєї бабусі - моя ( мама)

Тато мого тата – ( дідусь)

Онук чи онучка мого дідуся - це (я)

- В кожній сім’ї є річ, яку передають з покоління в покоління. І ця річ називається сімейною реліквією.

Сімейні реліквії – це речі, які свято бережуть, як пам’ять про минуле.

(Розповідь вчителя про свою сімейну реліквію, показує їх).

- Діти, а хто з вас знає, яка сімейна реліквія передається з покоління в покоління у вашій родині?

4 .Самостійна робота учнів.

- Перед вами зображення серця – це ваша сім’я. Чому серце? Бо воно – символ любові, ніжності, доброти. У кожного у вас на парті - маленькі сердечка. Напишіть на них, що кожен із вас може зробити, аби ваша сім’я була щасливою. Приклейте свої маленькі сердечка на це велике серце

(Учні записують свої думки, озвучують їх і прикріплюють на зображення серця).

VII. Підсумок уроку.

- Ось і закінчується наш урок .

- Які нові поняття навчилися розрізняти?

- У якому вигляді кожен із вас подав свій рід?

- Це дуже важливо, щоб сім’я була згуртованою, дружною, щасливою. Бо сильна родина, рідня, рід – це міцна наша держава.

- Який вид роботи сподобався найбільше?

- Родина до родини – народ. Ми з вами всі - український народ, який складається з родин малих і великих, дружних і працьовитих. Як могутня ріка бере силу з маленьких джерел, так і наша країна збагачується маленькими родинами. То нехай же річка буде повноводною, а родина ваша українська - красивою і щасливою.

Кiлькiсть переглядiв: 148

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.