Тема « Дослідження писанок. Виготовлення писанок»
Тема « Великодній кошик»
Тема « Що кладемо у великодній кошик»

І. Ранкова зустріч

1. Привітання

• Привітайтеся з дітьми за допомогою вірша:

Ви сьогодні пробудились,

Мамі зранку усміхнулись?

Клас наш радо вас вітає!

Настрій кожен гарний має?

Станьмо разом в дружне коло!

Привітай нас, рідна школо!

Добрий день!

2. Обмін інформацією про родинні традиції під час Великодніх свят на основі інтерв’ю

· Попросіть дітей розповісти про родинні традиції під час Великодніх свят на основі інтерв’ю з батьками та старшими родичами. Заохотьте дітей зацитувати найцікавіший фрагмент власного інтерв’ю.

ІІ. Слухання вірша-загадки Леоніда Полтави «Великодні писанки» для визначення теми дня

Щозадивніїяєчка

Наша курочка знесла?

Намальоване гніздечко,

Ще й пташиночка мала!

Навкруги - барвисті квіти,

Жовті, сині гілочки...

Чи здогадуєтесь, діти,

Що це? Певно - писанки!

Їх не курочка знесла,

Їх матуся принесла,

Ми гуртом розмалювали

Для святкового стола:

Сяють наші писанки, -

Яквесняніквіточки!

· Проведіть бесіду за змістом вірша:

Орієнтовні запитання для бесіди:

- Чому яєчка здалися дивними?

- Що було намальовано на них?

- Якими кольорами були розписані писанки?

- На що були схожі писанки? Чому?

ІІІ. Бесіда за сюжетною картиною «Весняне свято»

Режим доступу:https://imil.com.ua/2015-2/vemisage.

Орієнтовні запитання для бесіди:

- Розгляньте малюнок, він називається «Весняне свято». Цікаво, яке саме?

- Поясніть, чому малюнок має таку назву?

- Відшукайте на малюнку і покажіть предмети, які підказали назву малюнка?

- Полічіть, скільки на малюнку писанок?

- Скільки будинків намальовано?

- Чи є на малюнку будиночки для птахів? Для яких саме? Як називаються ці будиночки? Порахуй, скільки шпаківень?

- Чи можете ви назвати птахів, які зображені на малюнку? Порахуйте їхню кількість.

- В якому місяці повертаються в Україну шпаки, а ластівки?

- Який настрій передав художник на малюнку?

- Чи можете пояснити, чому художник намалював такі велетенські писанки?

· Запитуйте вірш Т. Шевченка, який асоціюється із цим малюнком:

Село! Ісерцеодпочине.

Село на нашій Україні –

неначе писанка, село.

Зеленим гаєм поросло.

Цвітуть сади, біліють хати,

а на горі стоять палати,

неначе диво. А кругом

широколистії тополі,

а там і ліс, і ліс, і поле,

і сині гори за Дніпром.

Сам Бог витає над селом.

· Запитайте дітей, чому село поет порівнює з «дівчина, як писанка»? Що він означає?

· Підсумуйте, що в уявленнях українців писанка писанкою? Чи знають діти вислів пов’язана із красою, гармонією.

IV. Дослідження писанок

1. Покажіть дітям різні види писанок, найкраще оригінальних. Якщо немає змоги це зробити, можна скористатися фотографіями чи малюнками.

Режим доступу:https://goo.gl/2oSoTA (веб-сайт Житомирської обласної бібліотеки для дітей).

· Запитайте, що діти знають про писанку?

· Як її виготовляють?

· Звідки походить назва? / Чому її так називають?

· Якщо є можливість, роздайте дітям різні види писанок і попросіть висловити здогад про те, як їх можна зробити.

· Підсумуйте розповіді дітей.

2. Запропонуйте дітям прочитати поданий текст у групах чи парах.

Писанка- яйце, декороване традиційними символами, яке пишуться за допомогою воску й барвників. Писанка є символом Великодня.
Саме слово «писанка» походить від слова «писати», а це означає, що наші предки писали на яйці, і більшість писанкових символів є свідченням цього. Інструментом для виготовлення писанок єписанок.
Найчастіше господині використовують природні барвники. Для червоного кольору використовують сік буряка. Для зеленого - сік шпинату. Для фіолетового - відвар синьої капусти, ягоди чорниці. Для жовтого - спецію куркуми. Для брунатно-коричневого - лушпиння цибулі.
Крашанки- це яйця, пофарбовані одним кольором, без візерунків.
На фарбоване яйце краплями воску наносять візерунок іншого кольору чи кольорів. Такі яйця називаютьсякрапанками. Крапки символізують зерно, інколи - зірочки, якими рясно всипаний небосхил.
Для створеннядрапанкина пофарбованій одним тоном поверхні яйця гострим предметом (голкою, шпилькою, лезом) видряпують візерунок.Ads byoptAd360
Мальованкоюназивають яйце, розмальоване фарбами за допомогою пензлика. Найчастіше це дерев’яні, декоративні писанки.

3.Мовна загадка

· Попросіть кожну групу розв’язати приклади з літерами та записати слова, які утворилися. Запропонуйте учням утворені слова поділити на склади.

4.Дидактична гра «Таємні знаки писанки»

· Розкажіть дітям про те, що колись дуже давно люди, спостерігаючи за пробудженням природи, раділи цьому і бачили в яєчку символ нового життя, тому й прикрашали його і наділяли магічною силою.

· Запропонуйте учням у групах роздивитися писанки (чи їхні фотографії/ малюнки) і розшифрувати, що хотіли передати наші предки через візерунки писанок.

Матеріал для вчителя

Символіка кольорів

Червоний колірсимволізує добро, радість життя. Саме червоне яйце є головним символом Воскресіння. Символізує також пролиту за людей кров воскреслого Спасителя і радість життя.

Жовтий колір- сонце, тепло, врожай.

Зелений колір- означає весняне пробудження природи, надію, життя.

Блакитний колір- означає небо, повітря, чистота і здоров'я.

Коричневий колір- землю і її приховану життєдайну силу.

Чорний колір- колір ночі, всього невідомого і таємного. Також символізує нескінченність життя людини, продовження буття після смерті.

Сонце. У давнину Великдень був одним з традиційних свят вшанування сонця. Отож сонце символізує знання, справедливість, переможця всілякого зла. Писанка, оздоблена сонячними знаками, мала чудодійну силу. Вона могла охороняти її власників від хвороб, нещастя і лихого ока.

Зоря теж є символом сонця.

Хрест - сонячний знак, стародавній символ сонця, вогню, душі. В орнаменті його називають «божим знаком». У давнину означав Землю із чотирма сторонами світу.

Завиток - символ життєвої силиi зародження життя

Риба - це символ води, а також життя і смерті. Риба також символізує новохрещених.

«Безконечник», хвилясті і прямі лінії - це символічні зображення води.

Грабельки належать до символів, що пов'язані з водою. Зображають хмари і дощ. Писанки із грабельками писали в посуху, гадаючи, що написавши цей знак, можна викликати небесні води.

Птаха символізує людську душу. Існує повір'я, ніби душа прилітає пташкою до новонародженої дитини.

Образ квітів більше пов'язаний із дітьми. Писанка з квітами також допомагала людині одужати.

Завдання: поєднайте частини писанок одного кольору і прочитайте, що означає цей колір (написано на звороті крашанки).

7. Слухання казкиЛ. Храпливої«Писанки Оксанки». У позначених місцях необхідно зупинитися і запитати:

Про що розповідали звірята у лісі? Яке приладдя приготувала Оксанка для написання писанок?

Що трапилося далі?

Що задумали Куць і Паць? Чи вдалася затія чортикам?

Матеріал для вчителя

Писанки Оксанки

Стукає - розносить вістку лісом дятел:

- Буде завтра Оксанка писанки писати!

Шепнув на вушко зайчик хом’якові:

- Уже й фарби у горщиках готові!

А жовтий лис переказав куниці:

- Купила вчора воску у крамниці!

Сказав ведмідь, гостюючи у вовка:

- І писальце вже є: тоненьке, наче голка!

Отак лісом ці вістки ходили,

Аж їх почули дві нечисті сили,

Що людям шкодять, тихо не сидять:

Один був чортик Куць, а другий Паць.

Почухали чорти потилицю немиту

І раду радили, що й як би їм зробити,

Щоб не змогла Оксанка писанок писати,

Великдень - Боже свято звеличати.

Зібралися вони під ніч, коли вже темно всюди,

К оли спокійно сплять всі добрі люди,

Та ще взяли з собою молоточки,

Щоб писанки оці побити на шматочки.

Вже під Оксанчину прийшли - примандрували хату,

Та двері замкнені - і нікуди дістатись.

Глип - мишача є дірка край порога.

Туди пролізти, може, буде змога?

Були б, мабуть, якось пролізли нишком,

Та їм на лихо пробудилась мишка.

Вона не раз кришками поживлялась при Оксані,

Тож не хотіла, щоб у хатку йшли чорти погані.

Погналася за ними, скільки сили,

І Куцеві хвостяку відкусила...

Хоч хвіст пропав, добрались бруднолиці

Аж до яєць біленьких на полиці!

Вже й молоточки підняли високо...

Та ба: тут темно, що хоч виколь око!

І тільки мала розпочатись праця –

По рогах стук Паць Куця, а Куць Паця.

Так вдарились, що аж з полиці впали,

Туди, де на столі фарби стояли.

І вилізли із горщиків - ой, нене! –

Куць весь червоний, Паць увесь зелений!

Цього доволі, хоч би й для чортяки,

Тож Куць заплакав, Паць собі заплакав.

Не знали, як їм утекти від згуби,

Бо у норі... там мишка гострить зуби!

Не вирватися їм на двір із хати –

Хотіли хоч в куточок заховатись.

Та ба - нема лихим кутка в кімнаті:

Біжать сюди - тут на іконі Божа Мати.

Біжать туди - книжки там на поличках про козацтво сміле,

Що то з нечистим жартувати не уміло!

Так бігав Куць управо, Паць уліво,

Аж заспівав десь на повітці півень.

Засяло сонце, закінчилась нічка,

Чортяки зникли, наче дим із свічки!

Ви бачили, як на Великдень ранком

Несла святити писанки Оксанка?

Всім людям радість, Богові прослава!

А Куць і Паць? Це вже не наша справа!

V. Розв’язання повсякденних проблем математичного змісту

· Попросіть учнів утворити двоцифрові числа в межах 20.

· Запитайте, чим відрізняються вони між собою? Попросіть назвати кількість десятків

· Запропонуйте учням порівняти кількість крашанок. Записати цифри у клітинки та поставити між ними знаки < або >.

· Розв’яжи приклади та з’єднай лініями, кому з дітей належить яке яйце.

VI. Виготовлення писанки

· Запропонуйте дітям спробувати виготовити писанку власноруч. Важливо, щоб учні за допомогою символів писанки змогли скласти побажання один одному, своїй родині.

Учитель самостійно обирає варіанти для створення писанки:

1. Найпростіший спосіб - створення писанки за допомогою вареного яйця і фломастерів/ маркерів. Тут важливо, щоб дитина осмислено розписувала яйце, пам’ятаючи про «таємний код» писанки.

2. За традиційною восковою технологією, бажано, щоб це була спільна робота батьків із дітьми (режим доступу:https://goo.gl/Tr53Mz). Можна запросити на урок народну майстр

Кiлькiсть переглядiв: 155

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.