Тема.Закріплення звука [й’], букви Й. Буквосполучення ЙО.

Мета:закріпити артикуляцію звука [й’] та його буквене позначення; розвивати вміння правильно читати буквосполучення ЙО; формувати навичку виразного читання текстів; виховувати повагу до праці пасічників, бджіл.

Обладнання:фішки на позначення голосних і твердих та м’яких приголосних звуків; таблиця з друкованими великою і малою буквами Й; предметні малюнки із зображенням рою бджілок, вуликів на пасіці.

Хід уроку

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Повторення вивченого звука [й’] і букви, що його позначає (с. 32 зошита).
— Із яким звуком ми ознайомилися на попередньому уроці читання? Якою буквою він позначається.


— Зробіть звуко-буквений аналіз цих слів. Заповніть схеми.

2. Друкування слів із буквою Й (с. 32 зошита).
За завданнями робочого зошита з читання учні спочатку друкують малі і великі літери Й, порівнюють їх із великими і малими буквами И. Потім друкують слова, які отримують за променеподібними схемами і під час відгадування ребусів. (Чайка, байка, гайка, коровай, майка.)

3. Упізнавання звука [й] в словах.
— Послухайте слова. Повторіть хором ті з них, у яких ви почуєте м’який приголосний звук [й].

Слова для роботи: майка, миска, гайка, галка, трамвай, трава, змій, злість, зайчик, хлопчик.

— Послухайте вірш. Про що в ньому йдеться?

Водограй,
Полів розмай,
Зелен гай,
Ліщина.
Все це рідний
Любий край —
Наша Україна.

— Послухайте вірш ще раз, запам’ятайте слова зі звуком [й’] у кінці. (Водограй, розмай, гай, рідний, любий, край.)
— Що таке гай? Як ви розумієте це слово?

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Сьогодні на уроці ми побуваємо в липовому гаю. Дізнаємося, що там робили дідусь Матвій з Андрійком. А для цього нам треба продовжувати навчатися читати з буквою Й, вивчити нове правило позначення звука [й] цією буквою.

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Ознайомлення з буквосполученням ЙО.
— Утворіть склади. Я буду називати голосні звуки, а ви перед ними додавати звук [й].
Учитель називає звуки [а], [у], [е], [і], [о]. Учні вимовляють хором склади [йа], [йу], [йе], [йі], [йо].
— В українській мові сполучення звуків [йо] позначається двома літерами ЙО.

— Для інших звукосполучень [йа], [йу], [йе], [йі] у нашій абетці існують спеціальні літери, які ми будемо незабаром вивчати.

2. Читання слів із буквосполученням ЙО.
Учні читають слова, надруковані на дошці, хором та індивідуально. Учитель слідкує за правильною вимовою звукосполучення [йо]. У цих словах складоподіл проходить перед звуком [й’], який не відривається у вимові від наступного голосного звука [о].

йод
йогурт
Йосип
гайок
район
знайомий

3. Читання слів із літерою Й в різних позиціях (с. 92 букваря).
— Розгорніть буквар. Прочитайте слова в лівому стовпчику.
— У яких словах вам зустрілося буквосполучення ЙО? (ГАЙОК.) Поділіть це слово на склади. Назвіть наголошений склад. (ГА-ЙОК.)
— Прочитайте два останніх слова у стовпчику хором. Зверніть увагу на наголос. (Новий, старий.)
— Яке слово надруковано першим? Що таке РІЙ?
— Викладіть фішками на партах звукову модель цього слова.

4. Фізкультхвилинка.

5. Підготовка до читання тексту «Пасіка».
На дошці вивішуються малюнки із зображенням рою бджіл, вуликів на пасіці. Учитель проводить бесіду про пасіку, про догляд за бджолами. З’ясовується, що бджолина сім’я називається роєм, що бджоли дають людям користь — добувають смачний і корисний для здоров’я мед.
Пасічники працюють із бджолами в спеціальному закритому одязі і сітках на капелюсі, щоб комахи не вжалили обличчя. Бджіл не слід турбувати, бо вони можуть ужалити. А після застосування жала самі бджоли гинуть.

6. Читання тексту «Пасіка» вчителем (с. 94 букваря).
Учитель читає текст повністю. Перевірка розуміння прочитаного відбувається за запитаннями:

— Куди вивіз вулики дідусь Матвій?
— Як збирали рій дід з онуком?
— Куди вони поселять новий рій?
— Яким буде мед у бджілок?

7. Опрацювання тексту учнями (с. 94 букваря).
Учні перечитують текст самостійно пошепки, потім уголос по частинах. Вибіркове читання можна провести за допомогою вправи «Закінчи речення». Учитель читає початок речення. Діти знаходять його в тексті і дочитують до кінця.
Після відпрацювання виразного інтонування реплік текст читається за особами.

IV. ПІДСУМОК УРОКУ
— Із яким звуком ми сьогодні продовжували працювати?
— Якою буквою позначається приголосний м’який звук [й’]?
— Що нового ви дізналися про працю пасічників?
— Як ви розумієте таке прислів’я?

Бджола маленька, а користь велику приносить.

Кiлькiсть переглядiв: 109

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.