Тема.Звук [й’]; буква Й. Вправи з розвитку фонематичного слуху.

Мета:закріпити артикуляцію звука [й’]; навчити позначати його літерою Й; удосконалювати вимову слів зі звуком [й’]; порівнювати звуки [і] — [й’]; формувати навичку читати слова з буквою Й; виховувати старанність, уважність, посидючість.

Обладнання:фішки на позначення голосних і твердих та м’яких приголосних звуків; таблиця з друкованими великою і малою буквами Й; сюжетний малюнок із зображенням відпочинку дітей влітку на морі; малюнок із зображенням морських черепашок для читання складів із буквою Й.

Хід уроку АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Повторення вивчених літер.

Гра «Жучок-буквоїд».
— Упізнайте і назвіть літери за половинками, надрукованими на дошці.

Ч Г Б З Д Т Р П К

— Скільки звуків позначає кожна буква? (По два приголосні звуки: твердий і м’який.) Які саме?
— У яких літер верхні половинки однакові? (У букв Г, Б; Т, П.)
Читання складів та слів із вивченими буквами.
— Прочитайте склади. Утворіть за стрілочками слова.

— Що таке смерічка? Яку ягоду називають порічкою?
— Прочитайте за стрілочками скоромовку, надруковану на дошці. Спробуйте вимовити її швидко і без помилок.

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
У скоромовці йшлося про річку. А ми сьогодні на уроці поговоримо про те, як люди відпочивають улітку на морі. І під час уявного відпочинку ознайомимося з новим звуком і буквою, що його позначає; навчимося відрізняти подібні звуки і букви, читати з новою буквою.

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Виділення приголосного м’якого звука [й’] зі слова.
— Чи відпочивали ви коли-небудь на морі? На якому? Де саме? Що ви робили під час відпочинку? Розкажіть.

Учитель вивішує на дошці сюжетний малюнок «Відпочинок на морі».

— Роздивіться малюнок. Хто на ньому зображений? Де перебувають діти? Що вони роблять на березі моря? Що ви бачите в морі? Хто літає над хвилями? (Чайка.)
— Поділіть слово ЧАЙКА на склади. Назвіть перший склад. Яким звуком він закінчується? (Звуком [й’].)

2. Артикуляція звука [й’].
Діти під керівництвом учителя встановлюють, що під час вимовляння звука [й’] працює середня частина язика, яка притискується до піднебіння і створює на шляху видихуваного повітря перешкоду. Струмінь повітря проходить крізь щілинку між язиком і піднебінням.

— Пригадайте, які вже відомі вам звуки творяться подібним чином. (М’які приголосні звуки [л’], [н’], [т’].)
— Звук [й’] також м’який приголосний. Тільки в нього немає пари серед твердих звуків.

3. Добір слів зі звуком [й’].
— Подивіться уважно на малюнок про відпочинок на морі. Що ви бачите в небі крім чайок? (Веселку.) Як іще називають люди це дивовижне природне явище? (Райдуга.)
— Як ви вважаєте, чому люди придумали саме такі назви?

Учні розмірковують, висловлюють свої припущення.

— Які кольори можна побачити в райдузі? Перелічіть. У назвах яких із них чується м’який приголосний звук [й’]? (Червоний, жовтогарячий, жовтий, зелений, блакитний,синій, фіолетовий.)
— На малюнку біля пристані ми бачимо корабель. Який він? Відповідаючи, назвіть слова, що закінчуються звуком [й’]. (Великий, білий, красивий.)
— Назвіть імена дітей, у яких чується звук [й’] у середині або кінці слова. (Андрій, Сергій, Марійка.)

4. Порівняння вимови звуків [і] — [й’].
— Послухайте склади і слова. Порівняйте вимову звуків [і] — [й’].

рі — рій
мі — мій
тві — твій
сві — свій

5. Ознайомлення з буквою Й.
Учитель повідомляє, що звук [й’] у кінці складу позначається буквою «ій», яку ще називають «йот». Діти розглядають велику і малу букви Й, порівнюють їхні форми й розміри.

— На яку букву схожа літера «ій»? (Букву И.) Чим ці букви відрізняються? (Верхнім елементом, дужечкою.)
— Послухайте вірш іще раз, запам’ятайте слова зі звуком [й’] у кінці. (Ей, малий, такий, «ій», новий, не великий, не малий, який.)

6. Читання складів із буквою Й.
— Подивіться, які незвичайні мушлі назбирали діти, відпочиваючи на морі. Прочитайте склади з буквою Й.

7. Фізкультхвилинка.

8. Читання слів із буквою Й (с. 92 букваря).
— Розгорніть букварі, роздивіться малюнки і звукові схеми до них. Знайдіть позначення звука [й’] у кожному слові. Яке слово починається цим звуком?
— Прочитайте слова у стовпчиках. На яке запитання вони відповідають? Хто або що може бути казковим, гречаним, липовим, смачним, корисним? Складіть речення з прочитаними словами.

9. Словесно-логічна вправа (с. 92 букваря).
— Що намальовано внизу сторінки? Назвіть ці квіти. (Троянда, гладіолуси, тюльпан, чорнобривці, ірис, ромашка, дзвіночки, волошка.) Якого кольору їхні пелюстки, стебла і листочки?
— Прочитайте назви кольорів, надруковані над малюнком. Знайдіть «зайвий» колір.

Діти з’ясовують, що немає квітів чорного кольору. Потім вони виконують завдання «Додай назву кольору».

10. Опрацювання тексту «Казковий світ» (с. 91 букваря).
— Чи бачили ви коли-небудь морське дно? Плавали з масками?
— Роздивіться уважно малюнок на правій сторінці. Що робить дівчинка? Що вона побачила під водою?
— Послухайте, як про це говориться в тексті. Яким названо морський світ?

Учитель читає текст. Діти відповідають на поставлене запитання. Після цього учні перечитують текст повністю і вибірково за запитаннями.

— Хто пірнув під воду?
— Яких тварин і рослини побачила Надійка?
— Які різні кольори побачила дівчинка під водою?
— Із чим порівняла Надійка морський світ?

IV. ПІДСУМОК УРОКУ
— Із яким приголосним звуком ми сьогодні ознайомилися? У чому його особливість? (Приголосний м’який звук [й’] не має твердої пари.)
— Якою буквою позначається звук [й’], скільки в неї назв? (Буква «ій» або «йот».)
— Коли звук [й’] позначається буквою Й? (У кінці складу.)

Кiлькiсть переглядiв: 65

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.