Тема.Закріплення звуків [х], [х’], буква Х.
Мета:закріпити артикуляцію звуків [х], [х’] та їхніх буквених позначень; формувати навичку виразного читання; розвивати вміння працювати з текстом; виховувати інтерес до явищ природи.
Обладнання:фішки на позначення голосних і твердих та м’яких приголосних звуків.
Хід уроку
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Повторення вивчених звуків і букв (с. 96—97 букваря).
— Розгорніть буквар і знайдіть вагончики з буквами в нижній частині сторінок.
— Назвіть букви, що позначають голосні звуки.
— Назвіть букви, що стоять ліворуч від літери М.
— Назвіть букву, яка не позначає звуків.
— Назвіть «сусідів» букви Р.
— Із якою буквою ми ознайомилися на попередньому уроці? Які звуки вона позначає?
— Яку букву треба писати в слові — Г чи Х?
Учитель називає слова, діти показують або називають відповідну букву. Слова для роботи: гілка, хвіртка, голос, хвилі, грак, хата, сніг, сміх, пух, ріг, дах.
2. Читання слів із вивченими буквами.
— Прочитайте слова, надруковані на дошці.
хор | мох | хата | горох | хвалити |
хто | міх | хуга | горіх | хворіти |
— Що таке хуга? (Великий віз або сани для перевезення вантажу, підвода.)
3. Звуковий аналіз слова.
— Відгадайте загадку.
Летіла птиця по синьому небу,
Розпустила крила і сонце закрила.
(Хмара.)
— Зробіть звуковий аналіз слова-відгадки. Викладіть схему фішками на парті.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Сьогодні на уроці ми продовжимо навчатися читати з буквою Х, поспостерігаємо разом із хлопчиком Михайликом за хмаринками.
III. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
1. Звуко-буквений аналіз слів (с. 33 зошита).
— Розгорніть зошити з читання, роздивіться малюнки.
— Самостійно позначте у схемах звуки і букви слів ХАТА, ГОРОХ.
2. Друкування букв і слів (с. 33 зошита).
Відповідно до завдань у робочому зошиті учні друкують великі і малі літери Х за зразком, дописують елементи букв, яких не вистачає.
а) Гра «Слово розсипалося».
Діти складають із поданих літер і друкують слова ХЛІБ, ХМАРА, ГОРІХ.
б) Гра «Конструктор».
Із букв слова ХЛІБОЗАВОД учні складають і записують слова: ХЛІБ, ЗАВОД, ВОДА, ВІЗ, ДАХ, ЛОЗА тощо.
3. Фізкультхвилинка.
4. Підготовка до читання тексту.
— Чи спостерігали ви коли-небудь за хмарками? Роздивлялися їх? Що можна побачити у формі хмаринок? Розкажіть.
— Послухайте уривок вірша Роксолани Вірлан. Як вона описує хмарки?
ХМАРКИ
В дитинстві, кожна хмарка — персонаж.
От, глянь! — Пливе по обрію Телесик!
За ним женеться відьма, що аж-аж…!
Нашорошила свій хитрющий носик.
Хтось виклав з хмарки ангельське крило,
А ось пухнастий хвостик — лис Микита!
Живе в людині кожній джерело —
Дитинства творчість за роками скрита.
— Кого побачила авторка в формі хмаринок? (Телесика і відьму, ангельське крило, лиса Микиту.)
— Що потрібно людині, щоб побачити казкові малюнки в небесних хмаринках? (Добру уяву, фантазію.)
— Розгорніть буквар на с. 98—99, роздивіться малюнок. Що робить хлопчик?
— Як називається текст, який ми будемо читати? Чому хмаринки названі казковими?
5. Ознайомлення з текстом «Казкові хмаринки» (с. 98—99 букваря).
Учитель читає текст. Перевірка сприймання відбувається за допомогою
запитань.
— Що подобплося робити Михайликові?
— Яких казкових істот побачив хлопчик у хмаринках?
— Про що думав Михайлик?
6. Опрацювання тексту учнями.
Учні читають текст самостійно пошепки, а потім уголос по частинах, відповідаючи на запитання до образного змісту твору.
— Яких звірів спочатку побачив хлопчик у хмаринках? (Стадо білих слонів.) Який вигляд вони мали? Зачитайте.
— На що була подібна друга хмара? (На кита.) Як ви вважаєте, це була маленька хмаринка чи велика хмара?
— Які хвости були у чарівних хмарок-птахів?
— Що зробила велика темна хмара? Хто її відігнав?
— Прочитайте, про що думав Михайлик. Чи можете ви дати відповідь на його запитання?
7. Заучування напам’ять пісеньки про хмаринки.
— Прочитайте пісеньку про хмаринки, яку співав Михайлик. Чи всі слова в ній вам зрозумілі?
— Чому хмаринки названі пуховинками?
— Як ви собі уявляєте волохаті хмаринки? Чому вони названі химерними? (Химерний — той, що викликає подив, не схожий на когось звичайного або щось звичайне; незвичний, чудернацький.)
— Де саме на хаті могли вмоститися хмаринки? (На даху.)
Учні розучують слова пісеньки прийомом нарощування рядків.
8. Слухання й розуміння тексту (с. 64 «Букварятка»).
— Послухайте текст, який називається «Жила собі хмаринка». Уявіть тих чарівних звіряток, яких вона зображувала в небі.
Учитель читає текст. Після прослуховування діти відповідають на запитання для перевірки розуміння, подані в посібнику, розглядають малюнок із зображенням пустотливої хмаринки, розфарбовують його відповідно до завдання.
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
— Із якою буквою ми навчалися читати? Які звуки вона позначає?
— Назвіть слова, які починаються звуком [х].
— Чи сподобалося вам спостерігати за хмаринками?
— Хто запам’ятав пісеньку про хмаринки? Розкажіть.
— Поспостерігайте за хмарами, намалюйте казкові хмаринки.
Коментарi